Triënnale bezorgt Brugge trendy imago

23
feb
2016

Niet minder dan 95% van de bezoekers die tussen 20 mei en 18 oktober de binnenstad van Brugge bezochten, hebben de kunstwerken van de Triënnale bekeken. 11% heeft zelfs alle kunstwerken bezocht.  In totaal gaat het om 2,8 miljoen bezoekers vooral van buitenlandse herkomst.

Voor 4% van de bezoekers was de Triënnale de reden of een van de redenen om naar Brugge te komen, al was het aantrekken van extra bezoekers in een al drukke periode voor de stad niet het initiële opzet.
Het was immers de ambitie om bezoekers en bewoners door de integratie van kunstwerken in de binnenstad te laten kennis maken met een ander Brugge. Zo wilde Brugge vooral haar internationaal imago inhoudelijk verdiepen. Met succes zo blijkt.

Uit een bevraging van het studiebureau MAS blijkt dat quasi negen op de tien van alle verblijfs- en dagtoeristen die aan de Triënnale hebben geparticipeerd (zeer) tevreden zijn over de kwaliteit van het gehele aanbod van kunstwerken en de randactiviteiten. Ook de algemene bezoekerstevredenheid is opvallend goed.

Scoorde Brugge in een vergelijkbaar onderzoek in 2012 op vlak van bezoekerstevredenheid nog eerder bescheiden in de categorie ‘zeer tevreden,’ dan lag de bezoekerstevredenheid tijdens de periode van de Triënnale in dezelfde categorie bij zowel verblijfstoeristen (73%) als dagtoeristen (55%) beduidend hoger.

De spreiding van de kunstwerken over minder gekende en minder drukke delen van de stad hebben zeker bijgedragen tot de optimalisering van de bezoekersbeleving. Uit de bevraging bleek ook dat bezoekers Brugge uiteraard associëren met klassieke kenmerken. Maar zeer opvallend: 40% van de bezoekers associeert Brugge ook met ‘hedendaags’ en ‘modieus-trendy’.

In de lijn van de vooropgestelde doelstelling werd in de communicatie vooral ingezet op het creëren van ‘awareness’. Enerzijds door te streven naar gratis publiciteit in de internationale pers. Anderzijds via een beperkte selectie van betalende acties in nichemedia die zich richten op (culturele) meerwaardezoekers. Tijdens de Triënnale verwelkomden we media uit de buurlanden, Spanje, Italië, Oostenrijk, De VS, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Portugal. Voor 78 bijdragen van de in totaal 108 bijdragen werd de (gratis) mediawaarde berekend op 1.338.242 euro. Uit het onderzoek van MAS blijkt dat iets meer dan een op vier van de aanwezige bezoekers in Brugge van de Triënnale heeft gehoord, hetzij ter plaatse, hetzij voor aanvang van de dagrip/reis.

Ook de Bruggeling werd telefonisch bevraagd, na de Triënnale. 66% zegt de kunstwerken te hebben bezocht en 60% vindt dat de stad meer in dergelijke initiatieven moet investeren. Gevraagd naar het effect op het imago van de stad, is 86% overtuigd dat de Triënnale heeft bijgedragen aan een positief imago voor Brugge.

Conclusie:

De Triënnale heeft het beeld van de Brugge-bezoeker én de Bruggeling tijden het evenement positief beïnvloed. De impact van de Triënnale op vlak van bezoekerstevredenheid was groot.

Dit sluit aan bij het uitgangspunt van het toeristisch beleid waarbij de focus niet ligt op kwantiteit maar op kwaliteit. Op vlak van  gewenste positionering/profilering werd met de Triënnale een goede basis gelegd waarop bij een volgende editie verder kan worden gebouwd.