KICK: Kernversterking In CentrumKernen

EU KICK foto

Projectleider
POM West-Vlaanderen

Projectpartners
Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Stad Brugge, Stad Kortrijk, Stad Ieper, Stad Roeselare en Economisch Huis Oostende

Budget
Totaal projectbudget: 1.937.675 euro.
Aandeel stad Brugge: 331.100 euro
Subsidies: 132.440euro (40%) EFRO, 66.200euro (20%) Hermes, 33.110euro (10%) Provincie West-Vlaanderen.

Periode
1/09/2020 -31/08/2022

Doelstellingen

De bundeling van deze krachten gebeurt binnen het Europees EFRO-project KICK (‘Kernversterking in CentrumKernen’). De steden werken samen, maar leggen elk hun eigen klemtoon. Niet alleen de deelnemende steden plukken de vruchten van deze samenwerking. Projectpromotor POM West-Vlaanderen wil de resultaten hierna doorgeven aan andere West-Vlaamse steden en gemeenten.
De focus van dit project ligt op vijf domeinen:

  1. Ondernemingsvriendelijke kernen
    Communicatie tussen de steden en hun ondernemers is belangrijk. De centrumsteden onderzoeken samen de mogelijkheid naar een overkoepelend platform om sneller en efficiënter te communiceren.

  2. Bestrijden van leegstand
    Leegstand is een toenemend probleem in de meeste West-Vlaamse steden. We gooien alle verworven kennis en ervaring bijeen om tot een effectief en efficiënt leegstandbeleid te komen. Op de agenda: een grondige analyse van de leegstand, het aantrekken van nieuwe ondernemers, herbestemming van handelspanden, optreden als matchmaker tussen pand en ondernemer …

  3. Meer beleving in de shoppingsteden
    Alle stadskernen hebben een uniek en onderscheidend karakter, maar dit is vaak te weinig bekend bij het brede publiek. Iedere stad moet zijn eigen identiteit bepalen. Beleving en vergroening spelen hierbij een belangrijke rol. Met nieuwe technologieën en een aanpak op maat zal elke stad zijn authentieke troeven uitspelen zonder elkaar te beconcurreren.

  4. Aantrekken en behouden van nieuwe unieke ondernemers
    Unieke detailhandelszaken zorgen voor een meerwaarde. De deelnemende steden onderzoeken verschillende methodes en strategieën om handelaars met een origineel aanbod of aanpak aan te trekken.

  5. Slim inzetten op bereikbaarheid, parkeerbeleid en veiligheid
    Door het gebruik van nieuwe instrumenten, data en technologieën gaan we voor een ‘slimmer’ beleid. Als antwoord op de coronacrisis onderzoeken we ook innovatieve oplossingen op vlak van hygiëne en veiligheid.

Meer informatie over EFRO

Contactinformatie