Afgelopen zomer voerde de Stad voor de eerste keer parkeerduurbeperkingen in bepaalde straten van Zeebrugge in. Het stadsbestuur wou er zo voor zorgen dat de gedomicilieerde bewoners meer parkeermogelijkheden kregen in de ruime omgeving van hun woning. Van 1 juni tot en met 30 september 2021 werd daarom een blauwe zone ingevoerd.
Iedere bestuurder kon daardoor tussen 9.00 en 18.00 uur maximaal vier uur parkeren mits geldig gebruik van een Europese parkeerschijf. Gedomicilieerde bewoners en werkenden konden een vrijstelling krijgen op basis van een parkeervergunning.
Burgemeester Dirk De fauw: “Bij de invoering van de blauwe zone hebben we aangekondigd dat we dit nieuwe parkeerregime gingen evalueren en dat is nu ook gebeurd. We hebben zowel objectieve als subjectieve gegevens verzameld en geanalyseerd. De objectieve data bestaan uit verschillende parkeerdruktellingen in zowel de Strandwijk als in de wijk rond de jachthaven.
Om de eventuele overdruk op Zeebrugge-Dorp in kaart te kunnen brengen, hebben we ook daar tellingen gehouden. In totaal hebben we op acht verschillende momenten gedurende de volledige zomer de parkeerdruk gemeten. We hebben niet enkel op mooie zomerdagen geteld, maar ook op de dagen dat het weer het liet afweten. Zo kwamen we tot een genuanceerd beeld van de reële parkeerdruk.”
Blauwe zone had geen impact op wijk jachthaven en Zeebrugge-dorp
Om de impact van de blauwe zone te kunnen inschatten, werden de nieuwe tellingen vergeleken met de tellingen van 2020, toen er nog geen blauwezonereglementering van kracht was. “Uit die analyse bleek dat de invoer van de blauwe zone in de zone rond de jachthaven weinig tot geen impact heeft gehad, ook niet op Zeebrugge-Dorp. In de Strandwijk zien we wel een verbetering.
Samen met verschillende opmerkingen van tweedeverblijvers, zeilers en sportvissers heeft ons dat er toe aangezet om de blauwe zone vanaf 2022 te beperken tot de Strandwijk. In de wijk rond de jachthaven zal de blauwe zone dus niet langer gelden”, aldus burgemeester Dirk De fauw.
Duidelijkere signalisatie
Voor, tijdens en na de periode dat de blauwe zone in Zeebrugge van kracht was, ontving de Stad opmerkingen, suggesties en klachten van allerlei doelgroepen. Ook deze werden bekeken tijdens de evaluatie. Een eerste, grote opmerking die leefde onder de betrokkenen was de onopvallende signalisatie.
Veel mensen, die al jaren parkeren in Zeebrugge, hadden de nieuwe, wettelijke signalisatieborden niet opgemerkt. Daarom zal de Stad tegen volgende zomer grotere borden plaatsen, alsook herhalingsborden op strategische plaatsen. De Stad zal ook onderzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn om de blauwe zone beter te doen opvallen in het straatbeeld.
Geen parkeervergunningen voor tweedeverblijvers
Burgemeester Dirk De fauw: “Een tweede vraag die door velen werd gesteld, was om (gratis) parkeervergunningen voor tweedeverblijvers te voorzien. We hebben dat extra onderzocht, maar gezien het zeer beperkte aantal parkeerplaatsen in de Strandwijk (470), kunnen we dat niet realiseren. Parkeervergunningen uitreiken aan tweedeverblijvers zou het opzet van de blauwe zone, namelijk het voorzien van extra parkeergelegenheid voor gedomicilieerde bewoners, tenietdoen. Dat is uiteraard niet de bedoeling.”
Samen met de Vlaamse overheid zal Stad Brugge bekijken hoe de huidige parkings beter kunnen worden aangeduid en eventueel geoptimaliseerd. Op die manier wil de Stad de strandbezoekers naar deze parkings leiden zodat zij vlot kunnen parkeren en geen onmisbare parkeerplaatsen van de bewoners innemen.