Brugge ondertekent SAVE-charter

7
jul
2015

OVK is een lotgenotenvereniging die families die hun kind hebben verloren in het verkeer ondersteunt. OVK voert strijd tegen een te grote verkeersonveiligheid, in het bijzonder daar waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor VEilig Verkeer. Brugge geeft met de ondertekening van het SAVE-charter het duidelijke signaal zich actief te willen inzetten voor meer verkeersveiligheid.

save charter

Burgemeester Renaat Landuyt: “Het is niet meer dan evident dat we ons als Stad Brugge achter dit project scharen.  Brugge draagt veiligheid hoog in het vaandel en zet daar sterk op in.  Verkeersveiligheid is één van de belangrijke prioriteiten van ons lokaal veiligheids- en preventieplan. Het aantal ongevallen met verkeersdoden in Brugge is in 2014 gedaald in vergelijking met 2013. Het aantal ongevallen met gewonden, zowel zwaar – als lichtgewonden daarentegen is gestegen en dat is geen goed nieuws. Elk verkeersslachtoffer, elke verkeersdode is er één te veel. Als Stad hebben we de taak om alle betrokkenen op te roepen om samen te werken aan verkeersveiligheid.”

“Met de ondertekening van het SAVE-charter bevestigen we onze verhoogde aandacht voor verkeersveiligheid.  Als stadsbestuur hebben we hierin een bijzondere rol. We willen het voortouw nemen door maximaal te investeren in een verkeersveilige omgeving, door samen met de lokale politie te zorgen voor een goede handhaving en ook door preventie en nazorg voldoende aandacht te geven.”

Deze 4 elementen vormen de kern van ons verkeersveiligheidsambities

  • Een goed mobiliteitsplan gebaseerd op het STOP principe
  • een daadkrachtige en slimme inzet van de lokale politie ifv. de handhaving van deze principes
  • Een versterkte preventie met aandacht voor verkeerseducatie van zowel jong als oud
  • Een goede nazorg waar zowel slachtoffers, daders en de omgeving aandacht krijgen.”

Schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht:

“Met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan wil de stad Brugge een fundamenteel andere invulling geven aan de stad.  We willen de verkeerstromen op het hele grondgebied Brugge zo organiseren dat ze in de eerste plaats veilig zijn.  Het vermelde STOP principe neemt stappers en trappers voor op het gemotoriseerde verkeer.  Dit betekent dat we sterk zullen inzetten op veilige wandelomgevingen, met o.a. nu al de eerste verkennende experimenten met autoluwe koopstraten tijdens de solden.”

“De fiets is hét vervoermiddel van de 21ste eeuw en dat willen we ook in Brugge 200% ondersteunen.  Brugge is nu al een bijzondere fietsstad, maar dat kan nog veel beter.  Het uitgebreide fietsplan Brugge, dat als onderdeel van het mobiliteitsplan al werd goedgekeurd door de gemeenteraad moet onze ambities rond zowel fietscomfort als fietsveiligheid concreet tastbaar maken.

Brugse kinderen en jongeren, die de grootste groep stappers en trappers vormen, zullen de maatstaf zijn van dit mobiliteitsplan.  Met de ondertekening van het SAVE-protocol reiken we ook de hand naar de ouders van verongelukte kinderen. We zullen hun ideeën en suggesties voor een veiliger verkeer kunnen gebruiken om ons mobiliteitsplan nog sterker te maken.”

De stad krijgt een jaar lang begeleiding van OVK, om een actieplan verkeersveiligheid uit te werken. In dit actieplan worden de acties omschreven die de gemeente wil realiseren in het SAVE-jaar. Deze acties moeten aansluiten bij de zeven SAVE-doelstellingen (zie charter in bijlage 1).  De stad Brugge wil inzetten op elk van deze 7 SAVE-doelstellingen

  1. De opmaak en evaluatie van een verkeersveiligheidsanalyse.
  2. De implementatie van het STOP-principe.
  3. De afstemming van het mobiliteitsbeleid op kinderen en jongeren.
  4. Het garanderen van een hoog handhavingsniveau.
  5. De voorbeeldfunctie van de gemeente/stad en haar de beleidsverantwoordelijken.
  6. Een actief sensibilisatie- en educatiebeleid voeren.
  7. De opvang van verkeersslachtoffers optimaliseren.

 

Meer info

http://save.ovk.be