
De capaciteit in de fietsenparking aan het station, zowel kant Sint-Michiels (Kamgebouw) als aan de voorkant, is al enkele jaren ontoereikend. Stad Brugge is al lang vragende partij voor een uitbreiding door de NMBS.
Voorzitter van de Brugse Gemeenteraad Annick Lambrecht: “Tot op heden zijn de huidige fietsenstallingen vaak overbezet en dat leidt er toe dat mensen vaak niet anders kunnen dan hun fiets op een niet-reglementaire plaats te stallen. Wie de zoektocht toch aangaat, dreigt vaak zijn trein te missen. Vanuit mijn functie als volksvertegenwoordiger heb ik sterk aangedrongen bij de bevoegde minister om uitbreiding te verkrijgen.
Ik ben blij dat de minister hier nu op ingaat. De extra parkeerplaatsen zorgen ervoor dat de combinatie van fiets en openbaar vervoer aantrekkelijker wordt. Dit is opnieuw een belangrijke realisatie in de uitbouw van Brugge als ultieme fietsstad.”
1.276 extra plaatsen
De fietsenstalling aan het station van Brugge krijgt een forse capaciteitsuitbreiding. Concreet komt het erop neer dat er 1.276 extra parkeerplaatsen voor fietsen bijkomen.
Jasper Pillen: “Brugge is een fietsstad. Voldoende fietsparking is daar een essentieel onderdeel van. Het is dan ook nodig dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. De NMBS doet dit en de vele duizenden pendelaars en studenten die elke dag voor de fiets kiezen om naar het station te komen, zullen dankzij deze investeringen vlot en comfortabel hun fiets kunnen parkeren.”
De uitbreiding gebeurt op zowel aan de kant van de binnenstad, als aan de kant van Sint-Michiels.
Kant binnenstad
Aan de kant van de binnenstad zijn er vandaag ongeveer 3.000 plaatsen, en komen er straks 520 bij. Om dit te realiseren:
- Verdwijnt de haag grenzend aan Interparking. Stad Brugge stelt deze grond beschikbaar aan NMBS voor de uitbreiding van de fietsparkeerplaatsen. NMBS staat in voor het verwijderen van de haag, het verharden van de ondergrond, het plaatsen van fietsenrekken en overkappingen. Op de plaats van de haag komt een overdekte bromfietsenparking (70 bromfietsen) en dubbelzijdige dubbeletage fietsenrekken voor 168 fietsen.
- De huidige bromfietsenparking verdwijnt en maakt plaats voor 350 dubbelzijdige dubbeletage fietsenrekken. Dit heeft als bijkomende voordelen dat het veiliger wordt voor het voetgangersverkeer en dat er geen vervuiling meer is in de fietsenparking door de uitlaatgassen van de bromfietsen.
Kant Sint-Michiels
Aan de kant Sint-Michiels zijn er vandaag 1.650 plaatsen voor fietsen. Door het vervangen van bestaande fietsenrekken (enkele etage) in het Kamgebouw door dubbele etagerekken komen er hier ongeveer 760 extra fietsparkeerplaatsen.
Door deze capaciteitsverhoging komen er in de nabije toekomst niet alleen plaatsen bij, maar wordt ook het comfort van de bestaande plaatsen verhoogd. De volledige uitbreiding en aanpassing betekenen een investering van 510.000 euro voor de NMBS. NMBS voorziet de installatie in het najaar. Het Brugse stadsbestuur hoopt echter dat dit voor de start van het nieuwe schooljaar gerealiseerd wordt.