Fietsen voor 55-plussers

Jouw elektrische fiets de baas zijn – initiatie voor elektrische fietsen

De stap van het fietsen met een gewone fiets naar het fietsen met een elektrische fiets verloopt niet altijd even vanzelfsprekend. In het begin is het zeker aanpassen. Het gewicht, de snelheid en het nemen van bochten zijn de grootste verschillen t.o.v. een gewone stadsfiets. De Brugse fietsschool helpt je hierop voor te bereiden. Tijdens de lesmomenten zullen jouw fietsvaardigheden geoefend worden op een elektrische fiets.

Verloop van de fietsles

De fietsles begint met een praktisch deel op de Balkonrotonde, daarna volgt een theoretisch deel in een lokaal van Howest dat op 100m van de Balkonrotonde ligt. Jullie krijgen tijdens de ‘theorie les’ een koffiekoek of een gebak en koffie. Vervolgens gaan jullie de baan op met de elektrische fiets.

Waar en wanneer

De fietsles gaat door op dinsdag 21 juni 2022. Het zal plaatsvinden op een afgesloten deel van de Balkonrotonde, daarnaast is er ook een theoretisch deeltje die zal doorgaan in Howest.

  • voormiddag (9.30 u – 12 u) zal de fietsles doorgaan voor degene zonder eigen elektrische fiets.
  • namiddag (13.30 u – 16 u) zal de fietsles doorgaan voor degene met een eigen elektrische fiets.

Voorwaarden

  • Voor 55-plussers
  • Breng een eigen fietshelm mee
  • Indien nodig breng zonnecrème + zonnehoedje mee

Inschrijven

Deelnemen kost €10

  • Je krijgt Koffie + Gebak
  • Je bent verzekerd
  • Geen elektrisch fiets geen probleem, je kan één gebruiken van Mobiel
  • Je wordt begeleid door een opgeleide lesgever van Mobiel

Inschrijven

Indien je moeilijkheden hebt met het inschrijven kan je altijd contact opnemen met onderstaand nummer. Wij helpen jou graag verder
Tel: 050 47 54 70

Speel je met het idee om een elektrische fiets te kopen? Maar je weet nog niet helemaal hoe of wat? Hieronder een paar tips en zaken waar je kan op letten.

Tips bij het aankopen van een elektrische fiets

Verschil tussen voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor:

Voorwiel motor:

  • Je wordt als het ware vooruit getrokken omdat de motor in het voorwiel zit.

Voordelen:

  • Aandrijving van de fiets is verdeeld over twee wielen, de motor drijft het voorwiel aan en jijzelf het achterwiel
  • Is over het algemeen iets goedkoper
  • Minder onderhoudsgevoelig
  • Zonder ondersteuning fietsen is relatief licht

Nadelen

  • Voorwiel is zwaarder waardoor de kans op slipgevaar groter is (sturen is moeilijker)
  • Motor maakt altijd geluid omdat je naar het geluid toe fietst

Middenmotor:

  • De motor zit bij de trapas, wat ervoor zorgt dat de pedalen worden aangedreven
  • De ondersteuning wordt geregeld door de kracht op de pedalen en de snelheid

Voordelen: 

  • Zeer comfortabel
  • Laag zwaartepunt
  • Relatief stille motor
  • Makkelijk om van stilstand te vertrekken

Nadelen: 

  • Grote kracht op de ketting wat voor bovengemiddelde schade zorgt aan het versnellingssysteem
  • Voorzichtig schakelen
  • Is over het algemeen iets duurder
  • (optisch is de motor minder goed weggewerkt)

Achterwielmotor: 

  • Je wordt als het ware vooruit geduwd omdat de motor in het achterwiel zit
  • Het zwaartepunt ligt op het achterwiel

Voordelen: 

  • Vrije natuurlijke fietservaring
  • Stuurt zoals een gewone stadsfiets
  • Het geluid van de motor bevindt zich achter je

Nadelen: 

  • Geen gesloten kettingkast wat zorgt voor een frequenter onderhoud van de ketting en de derailleur
  • Zware achterzijde
  • Gemiddeld gezien kan de batterij iets minder km