Vanaf 1 oktober 2021 kunnen Bruggelingen en bedrijven met een maatschappelijke zetel in Brugge in het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen een activatiecode aanvragen waarmee ze een ‘digitale sleutel’ kunnen aanmaken. Deze digitale sleutel geeft toegang tot de digitale toepassingen van de overheid zonder een eID of itsme®. “Zo worden deze dienstverleningslocaties zogenoemde lokale registratiekantoren”, zeggen schepenen Pieter Marechal en Jasper Pillen verheugd.
Wie gebruik wil maken van de digitale toepassingen van de overheid, identificeert zich met de elektronische identiteitskaart (eID). Hiervoor is een geschikte kaartlezer of een itsme®-account een vereiste.
“Vanaf 1 oktober biedt het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen een alternatief als lokale registratiekantoren. In een lokaal registratiekantoor kunnen Bruggelingen en bedrijven met een maatschappelijke zetel in Brugge een activatiecode aanvragen waarmee een digitale sleutel wordt aangemaakt. Via deze digitale sleutel wordt toegang verleend tot deze digitale toepassingen”, zegt schepen Pieter Marechal.
Digitale sleutel aanvragen
Bruggelingen en bedrijven met een maatschappelijke zetel in Brugge kunnen een afspraak in het Huis van de Bruggeling (050 44 8000) of in een van de deelgemeentehuizen maken om de activatiecode gratis aan te vragen. In functie van deze afspraak is een geldig identiteitsbewijs en een werkend e-mailadres vereist. “Met de persoonlijke activatiecode en de e-mail met activatielink kunnen Bruggelingen en bedrijven met een maatschappelijke zetel in Brugge een paswoord/gebruikersnaam creëren om via iamapps.belgium.be hun digitale sleutels beheren”, aldus schepen Jasper Pillen.