Jeugddienst Brugge, Jeugdhuis Comma en Entrepot vzw maken resultaten grote jongerenbevraging bekend

8
jun
2022

In het begin van 2022 lanceerden Jeugddienst Brugge, Jeugdhuis Comma en Het Entrepot met ondersteuning van Formaat vzw de ‘grote jongerenbevraging’. In totaal gaven meer dan 1.000 jongeren hun mening over hoe zij hun stad ervaren, wat ze doen in hun vrije tijd en hoe de site van Het Entrepot nog beter zou kunnen gemaakt worden.
Het doel: samen bouwen aan een Brugge voor jongeren én een nog aantrekkelijkere Entrepotsite!

Wie vulde de enquête in?

  • Brugse jongeren tussen 14 en 30.
  • 1020 respondenten, waarvan 725 volledig ingevulde vragenlijsten
  • 2/3 van de bevraagde jongeren zijn aangesloten bij een vereniging
  • Meer tieners dan twintigers vulden de bevraging in
    (14-16: 28%, 17-19: 34%, 20-24: 23%, 25-30: 11%)
  • Meer meisjes dan jongens

De 5 belangrijkste conclusies over de vrije tijd van jongeren

  1. Jongeren houden van chillen en elkaar ontmoeten.
    Over alle leeftijden en genders heen, zien we dat chillen en elkaar ontmoeten in de vrije tijd centraal staat bij vrijetijdsbeleving van jongeren. Bij tieners is dit vooral op school, in de publieke ruimte en in het verenigingsleven.
     
    Vanaf 17+ en vooral 20+ gaan ze meer op zoek naar beleving zoals fuiven, festivals en concerten.
     
  2. Jongeren wensen meer chill- en ontmoetingsplekken (op de site en in Brugge)
    30% van alle jongeren aan nood te hebben aan meer jongerenplekken in Brugge.
    Deze nood stijgt zelf iets meer vanaf 17+ en 20+.

    Die plek bevindt zich niet te veraf en op een goed bereikbare plaats, in een gezellig kader.
    Vrienden ontmoeten, chillen, iets eten en drinken staat centraal.
     
  3. Groene en gezelligere buitenruimte op de Entrepotsite en in Brugge
    Als het gaat over de ideale jongerenplek In Brugge dan geven jongeren aan elkaar te willen ontmoeten in een gezellig kader (zetels, bankjes, tafels) in een rustig en groen kader met diverse informele plekken.

  4. Twintigers zoeken meer beleving/aanbod (op de site en in Brugge)
    Naast de nood aan ontmoeting en chillruimte, zoeken ze bewust meer beleving en aanbod op.

    Dit komt voornamelijk naar voor als het gaat over het aanpassen van en iets toevoegen aan de bestaande Entrepotsite of hoe hun ideale jongerenplek eruit moet zien (breed aanbod en ruime functies).

  5. De Entrepotsite heeft weinig tot geen binding met (jonge) tieners
    Jonge tieners zijn vooral nog de grote afwezigen op de site. Ze hebben vaak nog geen link met uitgaan, bestaand aanbod of de kennis ontbreekt. En de bevraging werd afgenomen einde coronatijd.

De belangrijkste noden op het gebied van jongerenplekken

  1. 1 op 3 jongeren heeft nood aan meer jongerenplekken

    Ze zoeken voor
  • een plek  om te chillen en samen te zijn (76,32%)
  • iets te drinken (71,66%)
  • te feesten (62,33%)
  • te eten (57,55%)
  • concerten en events (37,06%) bij te wonen
  • films te kijken (38,65%),
  • te sporten (32,88%)
  • creatieve bezigheden: atelierwerking (13,74%), muziek opnemen (12,76%), ondernemen (12,52%), repeteren (11,53%)

Opmerkelijk is dat bijna een derde (29,94%) aangeeft zelf events te willen organiseren.

  1. Wensenlijst verschilt op basis van gender

Meisjes

Jongens

  1. Eten (65,41%)
  2. Studeren (32,52%)
  3. Dansen (26,69%)
  4. Studie-advies (13,16%)
  1. Sporten (45,26%)
  2. Gamen (37,54%)
  3. Ondernemen (19,30%)
  4. Muziek opnemen (15,79%)

 

 

Wat nu?

De stem van de jongeren werd gehoord en nu gaan de organisaties hier mee aan de slag

  1. Jongerensite Het Entrepot verder uitbouwen tot ideale jongerenplek
    Uit de bevraging leren we dat vooral evenementen, fuiven en DORP jongeren naar de site trekken.
    Jeugddienst Brugge, Jeugdhuis Comma en Het Entrepot slaan de handen in elkaar en ontwikkelden een gemeenschappelijke visie op de Entrepot-site als jongerenplek.

    1. Woensdag = chilldag
      Jongeren komen vooral naar de Entrepot-site voor specifieke evenementen. Toch hebben jongeren nood aan plekken waar ze elkaar informeel kunnen ontmoeten.

      Daarom wil de Jeugddienst, Het Entrepot en Jeugdhuis Comma elke woensdagnamiddag en
      -avond een ontmoetingsmoment organiseren. Op die momenten komen de verschillende werkingen samen. Daarnaast willen we ook externe organisaties betrekken of uitnodigen op die momenten.

    2. Investeren in de site
      De organisaties werken op korte termijn samen met een architectenbureau aan een herinrichting van de site om deze maximaal toegankelijk te maken en een centrale ontmoetingsplek op maat van jongeren te creëren.

      Op langere termijn komen hier tijdelijke witruimtes. Dat zijn ruimtes die ad hoc en tijdelijk ingevuld kunnen worden door jongeren of (jongeren)organisaties.

      De buitensite willen we nog verder ontwikkelen en ontsluiten om zichtbaarheid en toegankelijkheid te vergroten. Denk aan groen, informele hangplekken, extra mogelijkheden om te sporten, …

    3. Meer jongerenorganisaties op de site
      We willen nieuwe partners een plek geven op de site om het aanbod en de doelgroep te verbreden. Hiervoor reiken we de hand uit naar mogelijke partners en luisteren naar hun noden. Laat dit al meteen een warme oproep zijn.

    4. Betere bereikbaarheid
      De Sluisstraat wordt heraangelegd met fietspaden om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Op lange termijn willen we de veiligheid van de fietsroutes evalueren en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer verbeteren.

  1. Blijven investeren in jongerenruimte in Brugge
    De openbare ruimte is de plaats naast school waar jongeren elkaar graag ontmoeten.
    Het stadsbestuur zet verder in op openbare ruimte waar jongeren hun ding kunnen doen, elkaar ontmoeten en een leuke vrijetijd beleven.

  2. Verder in gesprek gaan met de jongeren
    Deze jongerenbevraging is nog maar de start. Doorheen het proces om van de Entrepotsite een nog aantrekkelijkere site te maken, blijven de organisaties in gesprek gaan met jongeren. De jongeren blijven verder betrokken bij de beslissingen.


Meer details over de bevraging vind je op www.jongerenbevraging.be 

Contactinformatie