
In het nieuwe mobiliteitsplan staat de verkeersleefbaarheid in de stad centraal.
Zo werd beslist om het parkeren voor buurtwinkels te verbeteren en in elke deelgemeente een aantal vaststaande zones te voorzien voor kortparkeren.
Stad Brugge besliste om het kortparkeren of het ‘Shop&Go-principe’ als eerste te testen in de dorpskern van Sint-Michiels. Dit proefproject is helemaal nieuw in Brugge en wordt na zes maanden geëvalueerd.
Zowel in de Rijsel- als de Dorpstraat zullen tien parkeerplaatsen uitgerust worden als ‘Shop&Go’- plaatsen. Op deze specifieke plaatsen worden sensoren op het wegdek geplaatst die de duur van het parkeren registreren. Als een auto er langer dan dertig minuten staat, krijgen parkeerwachters een melding van de overtreding.
Veel buurtwinkels kampen met een hoge parkeerdruk in hun directe omgeving. Door de Shop&Go-parkeerplaatsen te voorzien voor korte winkelbezoekjes komt er een continu aanbod van vrije plaatsen en kunnen deze zones maximaal gebruikt worden.
Zowel de handelaars als de bezoekers zijn gebaat met deze nieuwe vorm van parkeren bij de buurtwinkel.
De zones kortparkeren worden in tijd beperkt tot dertig minuten en zijn aangepast aan de openingstijden (en laad- en lostijden) van de buurtwinkels. Een zone kortparkeren wordt enkel ingevoerd tussen 9.00 en 18.00 uur. Door die beperking krijgen de bewoners uit de omgeving de gelegenheid om de zone kortparkeren ’s avonds en ’s nachts te gebruiken.
"Wij zijn ervan overtuigd dat dit proefproject, dat ingaat op woensdag 29/06/2016 om 9u00, een meerwaarde kan betekenen voor zowel de bezoekers van de buurtwinkels als de lokale economie", aldus schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht.