Heraanleg Nieuwe Sint-Annadreef en omgeving: het project

De huidige inrichting van de wijk Nieuwe Sint- Annadreef voldoet niet meer aan de huidige normen van duurzaam openbaar domein, zoals waterdoorlaatbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Algemeen is de verhouding verharde oppervlakte – groenzone niet in evenwicht en aangepast aan de huidige klimaatverandering en droogteperiodes.

De riolering in de Nieuwe Sint- Annadreef, Bremlaan, Heidelaan, Dopheidestraat, Gagelstraat, Heesterlaan en Krakkestraat werd aangelegd in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Deze ligt in de zone tussen de rijweg en de perceelsgrenzen, onder en naast de straatbomen. Door de degradatie van de riolering en de bovenbouw (wegenis en voetpaden) is een heraanleg vereist.  

In opdracht van Farys werd een volledig camera onderzoek uitgevoerd in de Bremlaan. In de andere straten werd steekproefgewijs camera-onderzoek uitgevoerd in de bestaande riolering. De resultaten werden begin maart 2020 ontvangen.

De riolering vertoont voornamelijk volgende gebreken:

  • Infiltratie van grondwater via lekkende voegverbindingen / indringing van grond in de buis: door de infiltratie van grondwater in de buizen, spoelen ook gronddeeltjes mee, waardoor er holtes in de ondergrond ontstaan tussen de rioleringsbuis en de bovenbouw, met als gevolg verzakkingen in de bovenbouw (voetpaden).

  • Wortelinfiltratie: Deze schadebeelden wijzen op openingen in het rioleringsstelsel, waarlangs haarwortels in de buis dringen en op termijn de voeg open duwen door het dikker worden van het wortelpakket. Op middellange en lange termijn kan dit zorgen voor verstopping van de hoofdriool, het verzakken van de rioleringsbuis en ophouden van de afwaartse vloei van het afvalwater houdt hier rechtstreeks mee verband.

De talrijke gebreken bevestigen een degradatie van het rioleringsstelsel. Gezien de ligging nabij de grote waardevolle straatbomen wordt geopteerd voor een rioolrenovatie in plaats van de aanleg van nieuwe riolen in een klassieke open sleuf.

De bestaande riolering wordt gerenoveerd door middel van een koustechniek, behalve in de Heidelaan en Heesterlaan. Daar wordt wel een volledig gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. In de Heidelaan werden de straatbomen namelijk pas een 8 tal jaar terug aangeplant. In de Heesterlaan kan eveneens een volledig gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd, gezien de bestaande berken worden gerooid. Momenteel staan er 3 rijen berken. Dit is te veel om deze bomen volledig tot hun recht te laten komen en bovendien is de sierwaarde van berken als straatboom slechts matig.

Vernieuwen bovenbouw

Het vernieuwen van de bovenbouw zal er onvermijdelijk voor zorgen dat de straatbomen verstoord worden. Daarom wordt zoveel mogelijk gewerkt met materialen die zo weinig mogelijk schade veroorzaken in de ondergrond. In hoofdzaak staan er beuken, deze bomen wortelen zeer oppervlakkig.

Tijdens de herinrichting zal ook het wegprofiel worden aangepast. De rijloper wordt smaller in straten waar de bomen een te grote wortelaanzet hebben. Logischerwijze zullen ook de goten, en bijgevolg de inplanting van de straatkolken, wijzigen. De straatkolken komen in de groenstroken te liggen die eveneens fungeren als een lager gelegen wadi. De slikputten zullen iets hoger uit steken waardoor er pas water inloopt wanneer de bodem verzadigd is. Om de regenwaterafvoer te verzekeren wordt een aansluiting voorzien van de nieuwe straatkolken op de bestaande hoofdriolering.

Het ontwerp

Het ontwerp gaat uit van een volledige vernieuwing van rooilijn tot rooilijn en is aangepast aan de residentiële, open bebouwing.

Bezorgd over een actuele, leefbare, groen, veilige en duurzame aanpak, zijn de basisprincipes in de ganse wijk als volgt:

  • De verschillende verbindings- en wandelpaden worden mee vernieuwd.
  • Alle woningen beschikken over een eigen oprit. 
  • Er worden geen parkeerstroken in langsrichting voorzien, waardoor de ruimte voor de aanwezige straatbomen maximaal wordt behouden.
  • Om het verkeersluwe karakter van de wijk te benadrukken, worden de rijwegen niet breder heraangelegd. Hiernaast worden uitwijkstroken aangelegd gezien de rijweg op vele plaatsen te smal wordt om twee wagens naast elkaar te laten kruisen.
  • Er wordt een rioolrenovatie toegepast door middel van een koustechniek (liner)
  • Er wordt voorzien in afkoppeling op perceelsniveau cfr. het collegebesluit 2019_CBS_05802. De afkoppelingsdeskundige wordt aangesteld door Farys. De plaatsbezoeken zullen doorgaan vanaf donderdag 14 oktober 2021. U wordt nog via brief gecontacteerd om een datum en uur te bepalen.

Materiaalkeuze

Volgende materiaalkeuze wordt vooropgesteld:

  • Rijweg :
    • Nieuwe Sint-Annadreef: centrale strook van 3 meter breed in kasseien met aan weerszijden een comfortstrook voor de fietsers in beton
    • Bremlaan, Heidelaan, Dopheidestraat, Gagelstraat, Heesterlaan en Krakkestraat:  wegdek in kasseien met aan weerszijden een strook asfalt als visueel remmend effect en indeling voor de wandelaars en fietsers. (zie referentiebeeld hieronder);
  • Voetpaden: beton
  • Inritten: kasseien
  • Parkeerstroken: waterdoorlatende zwarte betonstraatstenen 22/11/10 met witte belijning in betonstraatstenen (plein Nieuwe Sint- Annadreef)

Integrale toegankelijkheid

Om de integrale toegankelijkheid te verzekeren en het wortelpakket van de aanwezige straatbomen zo weinig mogelijk te beschadigen, wordt zonder boordsteen gewerkt naast de rijweg. In de Nieuwe Sint- Annadreef en Bremlaan wordt aan een zijde van de rijweg een voetpad aangelegd in beton.

Bestaande waardevolle bomenbestand

De bestaande statige straatbomen zijn allesbepalend voor het karakter van de ganse wijk. Het behoud ervan staat dan ook voorop.

Daarom worden in dit project weinig nieuwe bomen aangeplant. Enkel in de Heesterlaan worden de minder waardevolle berken gerooid in functie van een nieuwe aanplant.
Er wordt in de Nieuwe Sint- Annadreef een plataan gerooid in functie van het aanleggen van een nieuwe, verhoogde bushalte aan de school ‘De Varens’. Deze boom is een minder waardevol exemplaar gezien deze veel concurrentie ondervindt van de andere, grotere platanen.

Volgende boomsoorten zijn aanwezig in de straten binnen het project en worden behouden:

  1. Nieuwe Sint- Annadreef: Rode beuken en platanen
  2. Bremlaan: Rode beuken
  3. Heidelaan: Amberboom
  4. Gagelstraat: Enkele rode beuken en vooral groene beuken
  5. Heesterlaan: Berken worden vervangen door zwepenbomen, bestaande platanen blijven behouden.
  6. Krakkestraat: Groene beuken

Verder worden de groenzones ingevuld met gazon, voorzien van bloembollen afgewisseld met plantvakken met wit bloeiende, bodembedekkende planten zoals kleine maagdenpalm, schuimbloem en smeerwortel. Deze 3 soorten onderbeplanting gedijen goed onder het donkere bladerdek van grote bomen.

Ontmoetingsruimte / wandel- en fietsverbindingen

Binnen het projectgebied zijn er verschillende verbindingspaden gelegen. Tijdens de vorige inspraakronde verzamelden we hierover met veel belangstelling de input van de bewoners om deze in het definitieve ontwerp te integreren. Het is de bedoeling om verspreid door de hele wijk aangename wandelruimtes, voorzien van zitgelegenheden, te creëren.

Netheid / afvalcontainers

Langs de verbindingspaden in de wijk worden de nodige vuilnisbakken geplaatst. Er gebeurt eveneens een herinrichting van de huidige, centraal gelegen parkeerplaats in de Nieuwe Sint- Annadreef, waarbij een deel van het plein wordt onthard. De integratie van een glascontainer is er opnieuw voorzien. Het wordt een ondergronds exemplaar zoals die al op verschillende andere plaatsen te vinden is, bijvoorbeeld in de Peter Benoitlaan. Ook laadpalen zullen voorzien zijn op deze parking.

Financieel

Geraamde kostprijs:

 

 

Stadsaandeel Brugge:

1.360.344,94

euro

Aandeel TMVW-Aquario:

2.049.388,81

euro

21% BTW (enkel op stadsaandeel):

285.672,44

euro

Totaal:

3.695.406,19

euro