Wie deze zomer een strandcabine wil plaatsen op het strand van Zeebrugge, zal de aanvraag online kunnen doen. Wie de voorbije jaren een strandcabine plaatste op het strand van Zeebrugge, zal in de loop van de komende weken een link ontvangen via e-mail om aan de hand van een grondplan aan te geven waar de cabine moet komen. Personen zonder e-mailadres zullen opgebeld worden door de Stad.
Burgemeester Dirk De fauw geeft meer duiding: “Na het badseizoen van 2020 werden alle gebruikers van een strandcabine in Zeebrugge bevraagd over ervaringen en wensen voor het nieuwe seizoen. De suggesties werden gebundeld en door de Stad uitvoerig bekeken met als doelstelling de dienstverlening nog meer te optimaliseren. Zo kunnen we door een nog betere indeling van het strand dit jaar 30 extra plaatsen aanbieden: waar we vorig jaar 440 plaatsen hadden, zijn dit er nu 470. In coronatijden is dit mooi meegenomen.”
Schepen van Toerisme Philip Pierins is opgetogen: “We kijken alvast reikhalzend uit naar het nieuwe badseizoen in Zeebrugge. Dankzij deze nieuwe werkwijze kan alles nog vlotter verlopen. Nu er dankzij het opnieuw intekenen van het strand extra standplaatsen beschikbaar zullen zijn, kunnen we aan meer aanvragen tegemoet komen. Zo kunnen nog meer mensen van ons mooie, brede strand genieten.”
Gebruiksvriendelijker
Met deze nieuwe digitale inschrijvingstool wordt het aanvragen en plaatsen van een cabine dus een stuk gebruiksvriendelijker. Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: “Door onze dienstverlening ook digitaal uit te bouwen, willen we tegemoetkomen aan een doelgroep die hier al langer vragende partij voor is. Daarbij konden de strandcabines niet achterblijven. Deze nieuwe mogelijkheid zal zowel voor heel wat burgers als voor de medewerkers van de Stad een efficiëntere manier van werken betekenen.”
De inplanting van de strandcabines werd geoptimaliseerd en het digitaal grondplan biedt een handig overzicht van beschikbaarheid. Op het strand zullen paaltjes geplaatst worden met vermelding van de aanbouwrichting. Schepen van Smart City en Facilitair Beheer Minou Esquenet: “Een slimme stad zijn betekent ook onze diensten voor de Bruggelingen verbeteren. Onze eigen IT-dienst ontwikkelde deze handige en slimme inschrijvingstool voor de strandcabines.
We stroomlijnen een proces van meerdere stappen via brief, mail en/of telefoon naar één alomvattend en gemakkelijk in te vullen digitaal formulier. Via het digitaal grondplan kan de burger nu ook zelf zien waar nog beschikbare plaatsen zijn, en kan aangeduid worden welke plaats men wenst te reserveren. Dit komt niet alleen de bereikbaarheid en efficiëntie van de dienstverlening ten goede, dankzij deze digitale tool kan ook transparanter gewerkt worden.”
Zelf voorkeurplaats aanduiden
Schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem klinkt enthousiast: “Ons openbaar domein reikt tot aan de zandkorrels van het strand in Zeebrugge. Iedere Bruggeling weet de weg naar ons geliefde plekje aan de zee. In coronatijden blijven we dichter bij huis en zoeken we binnen onze grenzen de mooiste plekken op: staycation is ook vakantie.
Er zullen maar liefst 470 plaatsen zijn die door gezinnen geboekt kunnen worden. De mensen bemachtigen hun plekje al jaren naast elkaar en dat is een belangrijk aandachtspunt. De huurders zullen dan ook in strandzones hun voorkeur kunnen aanduiden. Voor de rest mogen ze rekenen op ons en onze ploegen: het strand van Zeebrugge zal zomerklaar zijn.”
Wie nog niet eerder een strandcabine plaatste in Zeebrugge maar wel interesse heeft, kan contact opnemen met de Stad via vrijetijd@brugge.be. Aan de aanvragen zal beantwoord worden naargelang de beschikbaarheid. Tijdens het invullen van het formulier is digitale ondersteuning mogelijk. Men kan daarvoor terecht op het telefoonnummer 050 47 55 51.
De opbouwperiode start vanaf 1 april. Tussen 15 september en 15 oktober moeten de strandcabines afgebroken worden.