Identiteitskaart Belg eID - verlies of diefstal - aanvraag nieuwe identiteitskaart

Het is belangrijk dat je je identiteitskaart laat blokkeren bij verlies of diefstal.

De chip van je elektronische identiteitskaart bevat een aantal persoonlijke gegevens, zoals je adres, naam, elektronische handtekening,...

Opgelet: Heb je niet de Belgische nationaliteit, klik hier.

Maak een afspraak voor een bezoek in het Huis van de Bruggeling of ga langs in één van de deelgemeentehuizen.

Procedure

  1. Bij verlies of diefstal van je identiteitskaart meld je dit zo snel mogelijk in het Huis van de Bruggeling of in je deelgemeente. Je krijgt dan een attest dat je identiteitskaart voorlopig vervangt.
    • Je kan ook telefonisch contact opnemen met docstop: 00800 2123 2123. Je moet dan ook nog een attest van verlies gaan halen in het Huis van de Bruggeling of in je deelgemeentehuis.
    • Bij diefstal doe je ook aangifte bij de politie. Zij maken dan een proces-verbaal op van de diefstal.
  2. Voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart maak je een afspraak voor een bezoek in het Huis van de Bruggeling of ga je langs in je deelgemeentehuis.  Je meldt je persoonlijk aan, sedert 19 november worden de vingerafdrukken geregistreerd bij aanvraag.
  3. Indien je aangifte doet van verlies of diefstal van jouw identiteitskaart wordt deze meteen geannuleerd. Dit wil zeggen, mocht je jouw identiteitskaart toch terugvinden, dan zal deze reeds geannuleerd zijn en zal je toch een nieuwe identiteitskaart moeten aanvragen.
  4. Het ophalen moet vanaf 19 november persoonlijk gebeuren door de vingerafdrukken (geregistreerd bij de aanvraag) die gecontroleerd worden. Heb je vragen over de nieuwe eID met vingerafdrukken? Check de website van FOD binnenlandse zaken www.vernieuwde-eID.be 

Reisdocumenten verloren of gestolen in het buitenland

  1. Bij  verlies of diefstal van de identiteitskaart en/of het paspoort in het buitenland moet daarvan bij de politie aangifte worden gedaan.  
  2. Met deze aangifte en pasfoto’s kunt u bij de Belgische ambassade of het Belgische consulaat een (voorlopig) document krijgen.
    • Als er geen ambassade of consulaat is dan kunt u terecht bij een vertegenwoordiging van een ander land van de Europese Unie.
    • De procedure verloopt makkelijker als u over een kopie van de verloren of gestolen documenten beschikt, de nummers van die documenten en/of documenten waarmee u zich kunt identificeren (rijbewijs…).

De verloren identiteitskaart en/of het verloren paspoort kunnen geblokkeerd worden via DOC STOP. Zo voorkomt u het risico op frauduleus gebruik. 

Opgelet

Wie dringend een eID nodig heeft, kan deze ook sneller bekomen. Voor een spoedprocedure eID geldt 1 werkdag na de dag van aanvraag. Je kan ook een spoedprocedure eID aanvragen met afhaling te Brussel. Deze kan dan afgehaald worden de volgende werkdag na aanvraag.

  • Levertijd voor een spoedprocedure eID: bij aanvraag vóór 15u, 1 dag later in het Huis van de Bruggeling.
  • Levertijd voor een spoedprocedure eID af te halen in Brussel: bij aanvraag vóór 15u de volgende werkdag na de aanvraag op het adres FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 11, Brussel, open van maandag tot en met vrijdag van 08u30 tot 19u30 en op zaterdag van 08u30 tot 12u30 bereikbaar op het telefoonnummer 02 518 21 16.

Meebrengen

  • Recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud, gelijkende pasfoto met witte achtergrond, neutrale blik - recht in de camera - mond gesloten - formaat: 45 mm hoog, 35 mm breed; het hoofd minimum 31 mm en maximum 36 mm. 
    • Indien er nog pasfoto's moeten genomen worden, hebben wij een pasfotocabine, ENKEL in het Huis van de Bruggeling, meld je 15 minuten aan voor je afspraak gezien het mogelijk is dat het apparaat defect is of reeds in gebruik is.

Bedrag

  • Normale procedure: € 19,20 
  • Spoedprocedure: € 104,40
  • Spoedprocedure met afhaling in Brussel: € 136,60 

Uitzonderingen

Waarom kan ik geen volmacht meer geven om mijn nieuwe kaart af te halen?

Het ophalen moet vanaf 19 november persoonlijk gebeuren via een controle op de vingerafdruk (dit wordt geregistreerd bij de aanvraag).

Heb je vragen over de nieuwe eID met vingerafdrukken? Check de website van FOD binnenlandse zaken www.vernieuwde-eID.be 

Wat te doen bij personen die niet meer mobiel zijn?

Hiervoor kunnen wij langskomen op huisbezoek. Vul het formulier 'Aanvraag huisbezoek' in.  Een medewerker neemt persoonlijk contact met je op.

Ligt klaar bij huisbezoek:

  • Pasfoto
  • Medisch attest waarbij de dokter verklaart dat deze persoon niet meer mobiel is
  • Verschuldigd bedrag - elektronisch te betalen
  • Oproepingsbrief en eID in geval van vernieuwing van de kaart

We bekijken dan ook samen hoe we de identiteitskaart afgeleverd krijgen bij de betrokkene.

Voor dit product is in de deelgemeentehuizen een afspraak geen vereiste. Plan je echter graag je bezoek of heb je weinig tijd? Maak dan vooraf een afspraak.

Regelgeving

Algemene Onderrichtingen

Contactinformatie