De Karel de Stoutelaan wordt vanaf de Filips de Goedelaan tot aan de Houtkaai vernieuwd. In eerste instantie wordt het gedeelte tussen de Filips de Goedelaan en de Leopold I-laan aangepakt. Later volgt het andere gedeelte.
Openbaar Domein van Stad Brugge heeft een voorstel voor deze heraanleg uitgewerkt. Hieronder staat een omschrijving van deze heraanleg.
Op een infomarkt kan men eveneens kennis maken met de heraanleg van deze straat:
- zaterdag 18 juni 2022
- doorlopend te bezoeken van 10 tot 16u
- toelichting door de projectleiders om 10u – 12u – 14u
- kleuterzaal basisschool Sint-Lodewijkscollege, Gerard Davidstraat 6, 8000 Brugge
De Karel de Stoutelaan in beeld
Voorstel heraanleg tussen de Filips de Goedelaan en de Leopold I-laan
Statuut straat:
- wordt ingericht als zone 30
- met voldoende ruimte voor de bussen van De Lijn gezien de Karel de Stoutelaan deel uitmaakt van het traject van de bus, met bushalten in de straat
Rijweg:
- aanleg rijweg met vlak gezaagde kasseien
- breedte: 6 meter
- toegelaten snelheid: 30 km/uur
- aanbrengen van een verkeersplateau (plaatselijke verhoging van het wegdek) op de aansluiting met de Gouden-Boomstraat en de Keizer Karelstraat
- aanleg verkeersplateau in uitgewassen beton
- een verkeersplateau werkt snelheidsremmend
- het verkeersplateau ter hoogte van de aansluiting met de Keizer Karelstraat krijgt een centrale middenberm zodat de voetgangers een rustzone krijgen bij het dwarsen van de straat
Fietsers:
- aan beide zijden van de straat een comfortstrook voor de fietsers in uitgewassen beton
- 1,5 meter breed
- voorzien van fietsnietjes als fietsenstallingen
Voetpad:
- in platines (grijze betonstraatstenen)
- breedte: gemiddeld 2,80 meter
Parkeren:
- de parkeerstroken worden verhoogd aangelegd palend aan de rijweg/comfortstrook fietsers
- aan beide zijden van de straat
- in kasseien (van de opbraak)
- breedte: 2,20 meter
Groen:
- er zijn groenstroken voorzien tussen de parkeerstrook en het voetpad
- breedte: 1,75 meter
- op regelmatige afstand zijn verbindingspaadjes voorzien tussen het voetpad en de parkeerstroken zodat men niet doorheen het gazonperk moet stappen om het geparkeerde voertuig te bereiken
Accessoires in de straat:
- zitelementen
- vuilnisbakken
Riolering:
- aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel
De Karel de Stoutelaan in beeld: voor en nà de heraanleg
Bestaande toestand
Simulatiebeeld
Timing & fasering project
VERNIEUWEN NUTSLEIDINGEN (gas, water, elektriciteit, openbare verlichting)
- start: eind augustus 2022
- fasering:
- fase 1: Filips de Goedelaan
- fase 2: Karel de Stoutelaan (van Gulden-Vlieslaan tot Leopold I-laan) + Zeger van Malestraat
- fase 3: Karel de Stoutelaan (van Leopold I-laan tot Houtkaai)
- fase 4: Leopold I-laan
RIOLERINGSWERKEN & HERAANLEG IN FASEN
FASE 1: start 2023 – einde voorjaar 2024
- deelfase 1: Filips de Goedelaan
- deelfase 2: Karel de Stoutelaan vanaf huisnummer 2 tot en met 104 (tussen Filips de Goedelaan en de Leopold I-laan)
- deelfase 3: Zeger van Malestraat
FASE 2: timing volgt
- deelfase 1: Leopold I-laan, vanaf de Scheepsdalelaan tot aan de Karel de Floustraat
- deelfase 2: Leopold I-laan, vanaf de Karel de Floustraat tot aan de Maria van Bourgondiëlaan
FASE 3: timing volgt
- deelfase 1: Karel de Stoutelaan, vanaf de Leopold I-laan tot en met het kruispunt Kanunnik Van Hoonackerstraat
- deelfase 2: Karel de Stoutelaan, vanaf het kruispunt Kanunnik Van Hoonackerstraat tot aan de Houtkaai
AFKOPPELING RIOLERING: van gemengd naar gescheiden stelsel
- september 2022:
- bewoners met een open en halfopen bebouwing worden aangeschreven om een afspraak te maken met de afkoppelingsdeskundige voor de opmaak van het afkoppelingsontwerp
- bij de bewoners met een gesloten bebouwing komt ook een deskundige langs om de toestand van het private rioleringsstelsel van elk pand te bekijken (om bijvoorbeeld na te gaan of er effectief een aansluiting is op de riolering). Na afronding van de rioleringswerken en de heraanleg gebeurt er voor de gesloten bebouwing ook een keuring van het private rioleringsstelsel.
- oktober 2022: bezoek afkoppelingsdeskundige