Brugge opgenomen in spraakmakende UNESCO-campagne
Brugge is geselecteerd als een van de 34 werelderfgoedsites die opgenomen zijn in de ‘UNESCO World Heritage Journeys’, een gloednieuwe campagne opgezet door UNESCO en National Geographic met medewerking van de EU en de deelnemende sites.
Met dit initiatief willen de partners werelderfgoedsites in Europa specifiek naar de cultuurtoerist toe promoten. Basis voor de campagne is een gloednieuwe website in het Engels, Frans en Chinees die wordt opgebouwd rond vier thema’s: ‘Ancient Europe’, ‘Romantic Europe’, ‘Royal Europe’ en ‘Underground Europe’.
Brugge kwam terecht in het thema ‘Romantic Europe’ samen met het historische centrum van Vilnius en San Gimignano, de Mont-Saint-Michel, Pafos (Cyprus), de cultuurlandschappen van Wachau (Oostenrijk), Lednice-Valtice (Tsjechië) en het Boven Midden-Rijndal (Duitsland).
Vertegenwoordigers van de Diensten Toerisme en Monumentenzorg van al deze sites werkten nauwgezet samen op enkele internationale workshops.
De focus van de campagne ligt op duurzaam toerisme. Mechtild Rössler, directeur van het World Heritage Centre bij UNESCO: “Ons doel bestaat erin aan te zetten om op een andere manier te gaan reizen, langer te verblijven op één bestemming, de lokale cultuur te beleven een grotere kennis te verwerven van de waarden van het Werelderfgoed.”
Renaat Landuyt, burgemeester van Brugge: “Brugge is een internationale stad die bezoekers aantrekt van over de hele wereld, steeds vaker ook uit verre markten die tijdens een rondreis in Europa halthouden in Brugge. De slogan van de campagne ‘Travel differently, travel deeper’ sluit perfect aan bij onze strategie om vooral de meerwaardezoeker tot een verblijf in Brugge aan te zetten. Dat we hiervoor de steun krijgen van gerenommeerde partners biedt mogelijkheden waar we tot vandaag geen toegang tot hadden.”