Wat
Bouwen van de A11: een nieuwe 12 km lange snelweg tussen de N31/Expresweg in Brugge en de N49 in Westkapelle.
Aanleggen van nieuwe verbindingswegen voor lokaal verkeer en van veilige fietsroutes van en naar de haven en tussen de polderdorpen.
Doel
Creëren van een vlotte verbinding van de Zeehaven van Brugge met het binnenland.
Verbeteren van de leefbaarheid en de woonkwaliteit in de regio.
Kostprijs
Voor de hele A11 bedraagt de pure bouwkost ca. 500 miljoen euro. Inclusief BTW en financiering: ca. 700 miljoen euro.
Enkele uitschieters
Herinrichting aansluitingscomplex Blauwe Toren (kruising Blankenbergse Steenweg N371 met Expresweg N31)
Aanleg van een nieuwe, bredere brug, met op- en afritten die voldoen aan de wettelijke normen voor een autosnelweg.
Die normen vereisen dat er geen erftoegangen op de op- of afritten uitkomen. In het verleden kwamen verschillende inritten van woningen en handelszaken uit op de oprit richting Brugge en op de oprit richting Zeebrugge. In de toekomst zullen alle op- en afritten gebeuren vanop de nieuwe brug over de N31. De oude brug was te smal om al deze bewegingen te kunnen organiseren.
Aanleg van een nieuwe rotonde. De bestaande rotonde kant Brugge was te klein om alle bewegingen te kunnen organiseren en werd daarom vervangen door een grotere rotonde waarop alle verkeerstakken aansluiten.
Timing: De definitieve verkeerssituatie op deze locatie zal gerealiseerd zijn tegen eind december 2016.
Viaduct van 1200 m lengte tussen N31 en Boudewijnkanaal
Viaduct met een lengte van ca. 1200 m, gemiddeld 15 meter boven de grond.
Noodzakelijk om zowel de spoorlijnen Brugge Knokke en Brugge-Zeebrugge als ook het Boudewijnkanaal te overbruggen.
Bouwtechnisch vernuft: 1 doorlopende betonconstructie zonder voegen (hier zal je dus niet over naden rijden zoals dit wel het geval is op de E34 Gent-Antwerpen ter hoogte van Gentbrugge of op de Brusselse ring op het viaduct van Vilvoorde).
Timing:
Het laatste kwadrant is in aanbouw en dient in augustus 2016 klaar te zijn.
Afwerking wegenis die aansluit op het viaduct start in september 2016.
Verdere afwerking en aansluiting op de andere constructies is voorzien tussen september 2016 en september 2017.
Beweegbare bruggen over Boudewijnkanaal (1 brug per rijrichting)
2 stalen draaibruggen, in elke rijrichting één, met een hoogte, wanneer opengezet, van 72 m (vergelijking: bij de Pierre Vandammesluis is de brug ca. 60 m hoog).
verkeer dat op A11 normaal gezien tegen 120 km/uur mag rijden, zal voordat de slagbomen dichtgaan aangemaand worden snelheid te matigen via dynamische rijstrooksignalisatie (vergelijkbaar met wat er bv. aan de Kennedytunnel in Antwerpen hangt) met erop aangeduid de aangepaste snelheidsbeperking.
Timing
Beide bruggen zijn eind mei, begin juni per schip aangekomen in de zeehaven van Brugge.
Van juni 2016 tot november 2016 worden de bruggen verder afgemonteerd op een terrein in de haven (laswerken, elektromechanische werken, ...)
In november 2016 worden de beide bruggen met een grote drijvende bok ingevaren naar hun definitieve plaats op het tracé van de A11 over het Boudewijnkanaal.
Verder afmonteren van de bruggen ter plaatse tussen november 2016 en september 2017.