6
jul
2016
Wat
aanleg van twee fietsers- en voetgangerstunnels:
- onder Koning Albert I-laan
- onder het spoor in Stationslaan ter hoogte van uitgang Sint-Lodewijkscollege
- aanleg van fietsers- en voetgangersbrugjes over de vestingen die aansluiten op de Hendrik Consciencelaan ter hoogte van de Boeveriestraat
- herinrichting verkeer onder het viaduct met 2 rijstroken staduitwaarts en 1 stadinwaarts (vierde rijstrook is voor busstrook stadinwaarts)
Doel
- creëren veilig fiets- en voetgangerstraject van station kant Sint-Michiels naar binnenstad
- vlotter maken verkeersstroom aan Boeveriepoort
- vlotter verkeer voor de bussen van De Lijn
Timing
- december 2016: ingebruikname fietsers- en voetgangerstunnel onder Koning Albert I-laan
- midden 2017: ingebruikname tunnel onder spoor en fietsers- en voetgangersbruggetjes
Kostprijs
Stad Brugge prefinanciert de werkzaamheden, maar krijgt via subsidies geld terug van de Vlaamse overheid
- fiets- en voetgangerstunnel Boeveriepoort: 5.218.459 euro (zonder btw)
- fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor: 2.340.000 euro (zonder btw)
- bruggen over vestingsgrachten: geraamde kosten: 1.750.000 euro (zonder btw)
Verkeershinder
Om de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-
laan in een zo kort mogelijke tijdspanne te kunnen aanleggen, is de tunnel onder het spoor van 1 maart tot 15 juli 2016 voor alle autoverkeer afgesloten.
De Stationslaan blijft plaatselijk afgesloten voor verkeer in beide richtingen tot fietsers- en voetgangerstunnel onder Koning Albert I-
laan volledig klaar is.
Om hinder voor omwonenden minimaal te houden, gebeurt het werfverkeer voor de bouw van de tunnel onder het spoor langs de Koning Albert I-laan.
Bouw tunnel Koning Albert I-laan
- wapening: 575.000 kg betonijzer
- grondverzet: 10.000 m³ grond
- beton: 4.600 m³