Boeveriepoort: veilige fietsverbinding tussen centrum en stationsomgeving

6
jul
2016

Wat

aanleg van twee fietsers- en voetgangerstunnels:

  • onder Koning Albert I-laan
  • onder het spoor in Stationslaan ter hoogte van uitgang Sint-Lodewijkscollege
  • aanleg van fietsers- en voetgangersbrugjes over de vestingen die aansluiten op de Hendrik Consciencelaan ter hoogte van de Boeveriestraat
  • herinrichting verkeer onder het viaduct met 2 rijstroken staduitwaarts en 1 stadinwaarts (vierde rijstrook is voor busstrook stadinwaarts) 

Doel

  • creëren veilig fiets- en voetgangerstraject van station kant Sint-Michiels naar binnenstad
  • vlotter maken verkeersstroom aan Boeveriepoort
  • vlotter verkeer voor de bussen van De Lijn


Timing

  • december 2016: ingebruikname fietsers-  en voetgangerstunnel onder Koning Albert I-laan
  • midden 2017: ingebruikname tunnel onder spoor en fietsers- en voetgangersbruggetjes

 

Kostprijs

Stad Brugge prefinanciert de werkzaamheden, maar krijgt via subsidies geld terug van de Vlaamse overheid

  • fiets- en voetgangerstunnel Boeveriepoort: 5.218.459 euro (zonder btw)
  • fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor: 2.340.000 euro (zonder btw)
  • bruggen over vestingsgrachten: geraamde kosten:  1.750.000 euro (zonder btw)


Verkeershinder

Om de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-
laan in een zo kort mogelijke tijdspanne te kunnen aanleggen, is de tunnel onder het spoor van 1 maart tot 15 juli 2016 voor alle autoverkeer afgesloten.

De Stationslaan blijft plaatselijk afgesloten voor verkeer in beide richtingen tot fietsers- en voetgangerstunnel onder Koning Albert I-
laan volledig klaar is.

Om hinder voor omwonenden minimaal te houden, gebeurt het werfverkeer voor de bouw van de tunnel onder het spoor langs de Koning Albert I-laan.

Bouw tunnel Koning Albert I-laan

  • wapening: 575.000 kg betonijzer
  • grondverzet: 10.000 m³ grond
  • beton: 4.600 m³