Wat
Aanleg van volledig nieuw op- en afrittencomplex op kruispunt Expresweg – Bevrijdingslaan, met specifiek:
- aanleg van brug over Expresweg naar Bevrijdingslaan voor verkeer komende van Zeebrugge
- graven tunnel onder kruispunt voor verkeer van Bevrijdingslaan naar Expresweg richting binnenland
- aanleg fietspad aan westkant N31
- heraanleg bypassen van de N31 naar Brugge-centrum via de Bevrijdingslaan en van de Bevrijdingslaan richting Zeebrugge.
Doel
De Bevrijdingslaan is de belangrijkste toegangsweg tot de Brugse binnenstad voor het verkeer komende van de autosnelwegen (E40, E403) en de N31 Expresweg. Het huidige door lichten geregelde gelijkgrondse kruispunt is een knelpunt op het vlak van verkeersveiligheid en -doorstroming.
Een volledig nieuw op- en afrittencomplex zal zowel de veiligheid als de doorstroming op de Expresweg en de Bevrijdingslaan verbeteren, doordat het lokale en doorgaande verkeer maximaal van elkaar gescheiden worden.
Kostprijs
7,1 miljoen euro.
Ongelijkgrondse kruisingen
De N31 is in het Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen aangeduid als een primaire weg type I.
Eigen aan zo’n wegtype, is dat alle kruispunten ongelijkgronds (tunnel, brug, sleuf) moeten aangelegd zijn. De voorbije jaren werden al heel wat kruispunten in die zin heraangelegd: Koningin Astridlaan, Wittemolenstraat, Tillegemstraat, Koning Albert I-laan, Legeweg en Chartreuseweg. De Bevrijdingslaan is het laatste kruispunt met de N31 in Brugge dat ongelijkgronds moet worden ingericht.
Nieuwe situatie
De N31 zal in de nieuwe situatie hetzelfde lengteprofiel behouden. Het verkeer vanuit Zeebrugge richting Bevrijdingslaan wordt met een brug over de N31 geleid. Wie vanuit de Bevrijdingslaan naar de N31 en de autosnelwegen wil, gaat via een tunnel onder de N31 om na een halve bocht aan te sluiten op de N31.
Aandacht voor fietsers
Aan de westzijde van het op- en afrittencomplex komt er een dubbelrichtingsfietspad. Het gaat om een functionele fietsroute die het fietspad langs de N31 moet verbinden met het fietspad langs het kanaal Gent-Oostende. De nieuwe fietsroute zal samen met de N31 over het kanaal gaan via een nieuwe fietsersbrug, parallel aan de huidige autobrug.
Timing
- Voorbereidende werkzaamheden starten in juli 2016.
- Totale uitvoeringstermijn bedraagt 200 werkdagen.
- Einde van de werkzaamheden is voorzien voor eind 2017/begin 2018.
Verkeershinder
- Het doorgaand verkeer op de Expresweg blijft in beide richtingen over 2 rijstroken beschikken, maar rijdt in een boog rond de werfzone (vanaf half september 2016).
- Ook het verkeer op de Bevrijdingslaan naar de Expresweg rijdt rond de werfzone.
- Verkeer dat komt vanuit de richting van Zeebrugge kan niet afslaan aan dit kruispunt.